söndag, september 06, 2015

Monterar en kviltram

Idag tog jag tjuren vid hornen. Det borde jag ha gjort för flera månader sen. Men idag gjorde jag det verkligen! En heldag i syrummet resulterade till slut i en ihopskruvad kviltram! Att skruva ihop ramen tog bara en timme. Det som tog tid var att få undan alla saker för att få plats med ramen :)




Så då, bara resten kvar!

  • Märka upp tygstyckena med streck med 5 cm:s mellanrum
  • Få symaskinen på plats
  • Montera laserpekaren (som jag ännu inte lokaliserat)
  • Välja mönster till pantografkviltning
  • Kopiera upp tillräckligt många pantografer
  • Montera pantografmönstret på hyllan med tejp (eller ska jag testa häftmassa kanske!?)
  • Nåla fast baksidan
  • Klippa till vadden och få den på plats
  • Stryka kvilttoppen
  • Nåla fast kvilttoppen tillsammans med vadd och baksida
  • Sy ihop den övre kanten
  • Justera laserpekaren så att symaskinsnålen och ljuset är synkade
Och sen är det bara att börja kvilta! Det känns som en evighet dit...
Ny vecka imorron! Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar