söndag, oktober 06, 2013

Nyskördat!

En kväll när jag satt och slöbläddrade i mina kokböcker hittade jag ett recept på hemmagjord nyponsoppa. Det bara måste jag testa insåg jag. Sagt och gjort - förra lördagen, när det hade börjat mörkna ute, begav jag mej ut i grannskapet med sekatören i högsta hugg. En timme senare kom jag hem med 3,5 kg nypon! Och ingen verkade va arg på mej heller ;)
(Nej, jag har inte varit i nåns privata trädgård - i fall nån undrade).

3,5 kg nyskördade nypon. . . 

. . . förvandlade till 2 liter torkade nypon.

Det här var första gången jag plockade nypon så jag hade ingen aning om vad man skulle göra med dem. Googlade runt lite och bestämde mej sen för att

1) tvätta nyponen ett och ett,
2) dela dem på mitten,
3) lägga dem på 2 ugnsplåtar,
4) torka dem i ugnen på 100 grader med ugnsluckan på glänt i rätt många timmar. Skalen ska bli stenhårda.
5) Pilla ut alla kärnor med tesked och plasthandskar på händerna. Och ja, förkläde är oxå en rätt bra idé - de små håren går rätt igenom tröjor och byxor och härrejösses vad de kliar!!

Nu väntar jag på att min köksmusa slår mej i huvudet vilken dag som helst, så att jag kommer igång med hemmagjord nyponsoppa!

Kram på er i det begynnande höstmörkret!

3 kommentarer:

  1. Va häftigt! Berätta sen hur det blev att smaka :)
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Hjemmelaget nypesuppe er kjempe godt. Har laget det flere ganger. Du trenger ikke ta ut frøene som er inni. Klipp bort tufsen før du tørker de. Legg de i vann dagen før du vil lage suppe, helll av vannet. Legg de i en kjele hell på nytt vann, la det koke på svak varme i noen timer. Ta ut nypene, smak til med sukker. Ha vispet fløte når du serverer. Mega godt, ungene her gleder seg fortsatt til dette. Selv om de er voksne nå.
    Du ahr masse annet fint her på bloggen din også.
    Takkk for inspirasjon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hilde för ditt recept på nyponsoppa! Det ska jag prova nästa gång. I det recept jag använde nu måste man mixa nyponen till mjöl och det tog 30 minuter! Ditt sätt är lättare!
      Kram på dig!

      Radera