tisdag, oktober 16, 2012

Rutor och kvinnliga idoler

Idag blir det en härlig röra med tygbitar och mina kvinnliga idoler: Först ut de rutor jag bidrar med i Postage Stamp Charm Swappen den här gången:

Det blev en himla massa gult och orange den här gången!

Tänkte visa er vilken typ av TV-serier jag brukar gå igång på (alla bilder nedan har jag ohederligt norpat från nätet). Det började redan i mina tidiga tonår när det fanns något som heter Sky Channel. De visade en hel del 70-tals serier i början av 90-talet. Den här underbara serien föll jag pladask för och såg säkerligen alla avsnitt. För er som inte minns namnet hette den "I dream of Jeannie". Anden Jeannie spelades av Barbara Eden och hennes sidekick var Captain Anthony Nelson (självaste JR = Larry Hagman). Vet inte om feministen i mej hade gillat serien idag, men då älskade jag den!

Barbara Eden som Jeannie. Hur många gånger drömde man inte om
att få bo i hennes lampa och kunna trolla med en bestämd
nick :D
Efter "I dream of Jeannie" satt jag fast i Bionic Woman-träsket. En supervacker, superstark, supersmart och supersnabb kvinna som räddade världen! Helt och hållet min melodi. Bionic Woman spelades av Lindsay Wagner. Om hon hade nån manlig sidekick kommer jag faktiskt inte ihåg.


Supervackra Lindsay Wagner som Bionic Woman. Vem minns inte hennes
jättetjocka ögonfransar! Måste ha varit tunga som bly med all den mascaran
från 70-talet :)

Under den senare delen av 90-talet satt jag som klistrad när "la Femme Nikita" hade sändningstid. Nikita var inte bara supersmart, hon kunde dessutom däcka vilken fullvuxen karl som helst med en välriktad spark och skjuta mitt i prick (hon missade nog aldrig :) Nikita spelades av en av de vackraste människor jag någonsin skådat: Peta Wilson. Hennes australiensiska brytning lös ständigt igenom - underbart! Hennes sidekick Michael spelades av den kanadensiska skådisen Roy Dupuis.

Nikita (Peta Wilson - seriöst: varför vann inte hon Miss Universum-tävlingarna?) och
Michael (Roy Dupuis).
 När man trodde att det inte skulle komma någon fler TV-serie i stil med de ovan så lyckas TV-människorna göra det igen! "Buffy the Vampire Slayer" tog mitt hjärta med storm och jag gissar att jag även på ålderns höst kommer att avnjuta serien säsong för säsong. För Buffy var den modigaste av dem alla! Och hon omgav sej med ett helt gäng mycket lojala vänner som alla kämpade för samma sak: ett vampyrfritt Sunnydale, samtidigt som de ständigt drabbades av problem välkända för alla tonåringar. Även Buffy hade en manlig sidekick - Angel - som senare fick en alldeles egen TV-serie. Men det är en annan historia.


Buffy (Sarah Michelle Gellar) och Angel (David Boreanaz).

Ja, om det var nån som gick och undrade varför jag blev som jag blev, så fick ni en del av svaren här ;D

Kram på er alla!

1 kommentar:

  1. Känner igen skådespelarna men inte serierna...fin färgpalett på rutorna. Ha en bra helg!

    SvaraRadera