måndag, juni 04, 2012

What's cookin'?

1 358 (ettusentrehundrafemtioåtta) stycken gröna bitar tillskurna - var bit för sig! Om inget kommer emellan mej och min symaskin ikväll så ska jag börja sy ihop bitarna. Vad det ska bli? En Double Wedding Ring-kvilt storlek riktigt stor till min allrakäraste syster.

Grönt är skönt!
Jag har inte börjat skära till de vita bitarna än, men det ska ju inte va riktigt lika många av dem, så jag känner ingen större panik inför det momentet :D

Som om jag inte hade tillräckligt med UFO:n liggande så har jag bestämt mej för att delta i en swap - en Postage Stamp Quilt Swap som The Curious Quilter anordnar senare i sommar (6 - 22 juli). Jag håller som bäst på att skära till 5 x 100 st kvadrater med måtten 2 x 2 inch (typ 5 x 5 cm, fast inte riktigt).

Jösses! Så vacker!
Hoppas få byta till mig 500 olika bitar i samma storlek, och jag hoppas att de jag byter med kommer från olika delar av världen :)

Det kommer att behövas ofantliga mängder tygbitar till mitt Postage Stamp-täcke (frimärkstäcke alltså) om jag bestämmer mig för att göra ett sängtäcke. Kanske jag bara gör ett litet att ha i soffan. Vi får se, jag är ju rätt skruvad när det gäller täcken ;)

Hur som helst! Nu väntar mängder med tvätt på att bli omhändertagen! :(

Krams!

6 kommentarer:

  1. Välkommen i gänget!!!! Jag håller också på att skära till små frimärksrutor, 2" x 2". Jag har varit med sedan januari, så jag börjar ha ganska många rutor nu. Kul idé, tycker jag.
    Gun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att jag inte är ensam om att starta upp vansinnesprojekt :D Jag tittade in på din blogg och såg att du redan satt igång med ett frimärktstäcke. Ska bli jätteroligt att följa hur det växer fram!
      Kram från Kristin

      Radera
  2. åh en double wedding ring, den har funnits på min "vil göra lista " länge! Ska bli skoj att få se hur det går framåt. Hur har du valt att göra den, det finns ju massor av tekniker och mallar?

    Vad skoj med en två inch swap! Jag brukar skära ner mina scrap till två inchare, de ligger i en liten låda och väntar på att jag ska sy scrappy hjärtan block. Kanske ska spana in swapen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letade länge efter det (för mej) perfekta mönstret på en Double Wedding Ring. Det finns ju som du säger hur många som helst! Men så hittade jag äntligen ett mönster för flera år sen i "Fons & Porter's Love of Quilting". Jag köpte akrylmallar från dem och med det kommer de instruktioner som fanns i tidningen:

      http://www.shopfonsandporter.com/product/Fons-and-Porter-Double-Wedding-Ring-Template-Set/fabric-and-notions

      Om man inte vill skära ut alla bitar själv kan man beställa ett "pre-cut kit" från dem - fast då får man ju inte sina egna färger :)

      http://www.shopfonsandporter.com/product/Batik-Double-Wedding-Ring-Pre-cut-Quilt-Kit/best-sellers?m=cfpics

      Det är jätteroligt att sy en Double Wedding Ring - tycker absolut att du ska pröva! :D

      Radera
  3. What?! Har du skurit ut dom en och en? Jisses, det kallar jag kärlek! <3
    *kram*

    SvaraRadera