söndag, maj 06, 2012

Vad gör du när det är soligt ute?

Jag brukar hitta på alla möjliga ursäkter för att slippa gå ut  - solallergiker som jag är :S

Den här helgen har jag varit rätt produktiv. Jag har sytt på en massa hexagoner till ett av mina WIP:s. Sen hittade jag det perfekta tyget till kantband i mina egna gömmor. Det händer verkligen inte varje dag! Oftast blir jag tvungen att leta upp närmsta kviltaffär när jag behöver nått till ett pågående projekt - men inte den här gången:

Det perfekta tyget till kantband. Och det fanns tillräckligt mycket kvar!

Kantband påsytt. Nu ska det bara sys fast för hand på baksidan. En vacker dag skulle jag vilja ha ett eget syrum, så jag slapp sitta i köket med min symaskin...
Dottern och jag bakade brownies med valnötter och hackad choklad för första gången igår. En ny favorit! Receptet modifierade jag lite - i originalet står det 500 g socker (vem tusan har ett halvt kilo socker i en kaka??!!), men jag ändrade det till 300 g. Man kan säkert dra ner på det ännu mer om man vill.


Brownies med valnötter:
5 ägg
300 g socker
100 g kakao
120 g vetemjöl (jag tog specialvetemjöl)
250 g smält (laktosfritt) smör
50 g hackade valnötskärnor
50 g grovhackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta ner kakao och mjöl och rör om. Häll ner det smälta smöret, rör och häll sedan ned nötter och mörk choklad. Häll smeten i en form inklädd med bakplåtspapper: ca 30 x 20 x 5 cm. Grädda kakan i 30 - 35 minuter. Den ska vara fast på ovansidan, men fortfarande lite mjuk i mitten. Smakar bäst dag 2, 3, 4 osv. :D

Kram på er!

1 kommentar:

  1. Ojoj, en redig klick vispgrädde på det där så är den garanterat perfekt!:)

    SvaraRadera