söndag, september 18, 2011

Rutor och chocolate cheesecake

När jag håller på med mina stora kviltar (läs "evighetsprojekt") blir jag ofta sugen på att göra nått som jag vet blir färdigt fort - helst samma dag. Så, sagt och gjort, igår satte jag igång med detta:

Skar ut en massa 2 x 2 inch kvadrater och satte ihop 4 på bredden och 10 på höjden.

Idel ädel Borås Wäfveri-tyger, anno 1970 och framåt. Jag tyckte det såg lite mysko ut i början, men sen när jag sytt ihop alla bitar blev det riktigt fint. Jag hann kvilta och sy ihop de båda bitarna oxå. Vad det bidde får du se i nästa inlägg. Kan säga redan nu att jag blev helförälskad i skapelsen :D

I fredags bjöd jag mina kära kollegor på en chocolate cheesecake. Det var allra första gången jag bakade en cheesecake, så jag var en aning nervös när vi satte kniven i den. Alla verkade dock gilla den så jag kunde andas ut - själv var jag givetvis superförkyld, kände ingen smak alls...

Receptet hittar du i den här härliga kakboken. Det är en såndäringa bok man bara vill ställa sej och baka alla recepten som finns i den! Nu vet jag vart jag ska gå nästa gång jag är i London - till the Hummingbird Bakery!

Krams!

2 kommentarer:

  1. Jättecoola rutor, blev helt barndomsnostalgisk av tygerna.

    Den där chokladcheesecaken ser helt farlig ut. Var har du hittat receptet?

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Receptet finns i boken "Lyxiga cupcakes och läckra kakor" (bild under fotot på cheesecaken)
    Kram!

    SvaraRadera