torsdag, juli 07, 2011

Double Wedding Ring - lite fakta

I flera år har jag gått och trängtat efter boken "The Romance of Double Wedding Ring Quilts" av Robert Bishop (1989). Nu när dollarn är så låg köpte jag en för ca $ 1 + 80 kr i frakt, via www.amazon.com. Och den är preciiiiis så bra som jag trodde - en massa vackra, gamla Double Wedding Ring-kviltar och späckad med intressanta fakta! Med risk för att vanhelga copyright-lagen visar jag några bilder ur boken här:


Framsidan på boken visar en Double Wedding Ring-kvilt med svart bakgrundstyg. De här räknas som Amish-kviltar. I de stora svarta fälten är det spindelnät kviltade - även det typiskt Amish.


På sidan 34 hittar man den här varianten, där har kvilterskan valt att göra "melonerna" röda, i stället för i samma färg som de vita stora partierna. Rätt så fin effekt!


På sidorna 12 och 13 finns dessa två kviltar. Den röd-blå-vita kvilten är sydd i amerikanska, patriotiska färger med små trianglar längs med kanterna. Den andra är en färgglad kvilt sydd av en afro-amerikansk konstnär. Samtliga kviltar ovan är från 1930 - 1950-talet.

Jag har tidigare läst mej till att ingen av de stora kviltexperterna med säkerhet vet vem som kom på detta kviltmönster, det finns inte ens nån sägen som berättar detta! Det man vet är att Double Wedding Ring-kviltarna började dyka upp i början på 1930-talet i amerikanska tidningars mönsterbeskrivningar. Mönstret i sej kan man spåra tillbaka till det gamla romarriket. Till nordamerika kom det i form av tyska/engelska s.k. Gimmalringar


Bilden är från webben. Tre ringar som läggs ihop till en ring - det här blir alltså en "trippel vigselring" :) men ni förstår principen.

Nej, nog föreläst för den här gången! Jag har ju trots allt sommarlov ;)

Mitt senaste tyginköp. De två tygerna till vänster ska jag använda till bård runt dotterns 1-årstäcke (sa jag att hon fyller 3 om några veckor?). Det svartspräckliga tyget ska jag använda som bård runt en kvilt i höstfärger. Det gula med stjärnor ville jag bara ha! 


Nu ska tygerna tvättas, och medan de torkar ska jag brodera lite på min "Up on the rooftops"-kvilt. Bild kommer!
Kram på er i ösregnet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar