torsdag, juli 14, 2011

Att lära sej den hårda vägen

Jag har länge undrat varför mina kviltar alltid får "böljande" kanter. Det hjälper aldrig hur noga jag än är - men! - nu har jag lärt mej ett sätt att avhjälpa detta, den hårda vägen :D

NÅLA -för tusan bövlar - NÅLA!!

Igår sydde jag på bårder på detta UFO, som legat i garderoben i säkert 5 år:


När jag hängde den på väggen var 3 sidor helt släta och fina, medan den 4:e böljade som ... ja, böljan den blå! Jag fick sprätta den och nåla den innan jag sydde om den. Jag vet, jag vet, jag vet. Vi kviltare anser oss oftast vara för fina för att nåla, så även jag tills igår. Från och med nu kommer jag alltid att nåla fast bårderna innan jag syr! :) En helt otrolig skillnad blev det (dock inte på denna kvilts 4:e bård - den blev mycket bättre, men inte lika perfekt som de övriga 3 sidorna efter att jag sprättat och säkerligen tänjt ut kvilttoppen).

Två tips för att få perfekta bårder:
1) Skär bårdtygen längs med stadkanten - INTE från stadkant till stadkant! På så sätt töjer sej inte tyget.
2) Nåla bården på kvilttoppen. NÅLA - goddamnit! - NÅLA!

Jag tar tacksamt emot förslag på vilken färg jag kan ha till den yttre bården på kvilten ovan (jag tänkte ha 2 bårder).

2 kommentarer:

  1. När du nålar så sy rätt över nålarna, ta inte bort dom så får du ett ännu finare resultat. När du syr vanlig raksöm, alltså.
    Jättefin "veipo"!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Något som är viktigare än att nåla är att mäta så man får rätt mått på remsorna. Tag mått på tre olika ställen på quilten och använd genomsnittsmåttet, på så sätt får du aldrig några böljande kanter. Kram Gun

    SvaraRadera