fredag, november 05, 2010

Remsbananer - Fy!

Hej på er alla igen! Jösses så lång tid det hinner gå mellan mina inlägg!! Borde inte kalla detta för en blog.....

I mitt förra inlägg lovade jag ju att dela med mej av några tips jag fick under Marti Michells kurs i Quiltköping 2010. Vi fick massor med fantastiska tips, men särskilt ett har etsat sej fast. Alla ni som syr kläder kan hålla för öronen nu, annars får ni väl hjärtflimmer när ni hör hur korkade kviltare kan vara ;D

Vi kviltare har ju en tendens till att allt som oftas vilja sy ihop långa remsor tyg och skära ner dom till än det ena, än det andra. Och lika ofta som vi syr remsor sitter vi och svär åt att det alltid, alltid, alltid blir bananer av de jäkla ihopsydda remsorna! Eller hur?! Varför blir det så? Jo, så här ligger det till, säger Marti, anledningen är att VI SKÄR VÅRA REMSOR PÅ TYGBREDDEN!! Vi ska INTE skära remsorna från stadkant till stadkant, utan VI SKA SKÄRA DEM LÄNGS MED STADKANTEN!! Är ni med? Vi kviltare har alltså lyckats förtränga att det finns nått som heter TRÅDRAK. Det finns alltså en anledning till varför alla våra syfröknar slog oss i huvudet med nått hårt varje gång vi placerade klädmönstrena så att de inte var trådraka!

:D

Så enkelt var det! Inga fler remsbananer nu!

I höstmörkret vill jag även tipsa om en störtskön virkblogg (!?): IA Nyckelpigas virkblogg. Oj så mycket fint hon virkar! Det finns ljus i mörkret - håll ut!

Lite sent med en Halloween bild, men what the tusan! Jag syr sällan själv nuförtiden så jag surfade runt lite och hittaden en fin kvilt. Den här har jag hittat på Stitchin' Heavens hemsida.

Kram på er alla

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Det här med trådrakt håller jag mig till när jag skär, men inte har jag ju tänkt på att skära LÄNGS MED stadkanten! Vilket bra tips, för mina remsor har alltid blivit bananremsa iaf. Härlig virkblog du länkar till!

    SvaraRadera