tisdag, maj 04, 2010

Katter!

Ja! Så var det då dags att börja förberada min (sista) kurs för min syförening. Den här gången ska vi sy katter med hjälp av freezer paper. Mönstret kommer från The Buggy Barns bok That Crazy Thing We Do. Riktigt så här många katter hade jag nog inte tänkt sy, men så här ska de se ut i alla fall:
Har aldrig gjort detta tidigare, men har läst igenom mönstret noga och det verkar inte va helt omöjligt! Till och med mycket lättare än vad jag trodde först :)
Freezer paper ja. Det är en historia i sej. Vad jag vet produceras det inte i Sverige, så vi får köpa det dyrt, dyrt, dyrt från våra kviltaffärer här i landet, som i sin tur importerar det från USA. Det är ett vaxat papper som egentligen används till att slå in kött. Används i Norge oxå, men min källa säger att det inte säljs direkt till kunder, utan man får först köpa sej en bit kött (eller känna affärsinnehavaren och ha turen att få en bit varje gång man handlar :)
Men vad tusan gör vi kviltare med ett papper man slår in kött med?! Jo, så här ligger det till: Den vaxade sidan av freezer pappret går att stryka på tyg, hur många gånger som helst. Och det bästa av allt är att det inte lämnar nått spår på tyget när du drar bort det! På den ovaxade sidan kan man rita upp mönster. Sen är det ju som bekant bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra med detta! :))
Här är ett förslag på vad man kan göra. Fast det är inte så här man gör katter i freezer paper. Mer info ska jag försöka lägga ut senare.
Stay tuned!

2 kommentarer:

  1. Jag googlade en stund på finska, men hittade tyvärr inget här heller. D va ju synd:( Kan ni inte beställa från USA? Det blir ju ingen skatt för det där som inte kostar just nånting, eller?

    kramis, syster yster

    SvaraRadera
  2. Jodå, skatt blir det - det är helt beroende på vad man beställer. Ingen skatt på böcker, men det mesta annat är det tull på :( Om jag nånsin åker over there ska jag köpa med mej en massa rullar :)

    SvaraRadera