lördag, juli 11, 2009

Äta bör man, annars ...


orkar man inte kvilta!! :))

Det här helt underbara tyget med fikon köpte jag på Tyg och idébutiken i Borås. Påminner mej om när jag och habibi skulle köpa färska fikon på ica för några år sen (det var då de började bli lite vanligare i affärerna). Habibi sa "vi tar hela lådan", varpå jag förskräckt svarade "men, men, de kostar ju 8 kr styck!" Då började han skratta och sa "hemma hade inte ens hela lådan kostat 8 kr!" Behöver jag säga att hans "hemma" inte finns i Sverige?


Men som sagt - äta bör man, annars orkar man faktiskt inte kvilta. Inte i längden i alla fall! Så därför bjuder jag er på ett recept som jag hittade på förpackningen till Arlas laktosfria grädde: Det är ungefär så här:
Wokade grönsaker med fläsk
2 paket nudlar, frysta wokgrönsaker, färsk ingefära, 1 dl sweet and soursås, japansk soja, 1 dl (laktosfri)grädde, fläskfilé.
Strimla fläskfilén och stek den. Woka grönsakerna, hacka ner ingefära och smaksätt med sweet and soursåsen, sojan och grädden. Blanda ner köttet och låt koka ihop. Koka nudlarna efter anvisningarna på paketet. När grönsaksblandningen är färdig häller du ner nudlarna, blandar ordentligt - och VOILÀ - du har en snabblagad, och mycket god, rätt som gör att du orkar sy vidare!!
Ibland byter jag ut fläsket mot kycklingfilé. Och senast idag bytte jag ut ingefäran mot en halv kruka färsk koriander. Så gott, så gott!

Men nu till nått helt annat! Jag har ju glömt berätta vad jag köpte från Stof och Stil förra veckan!! Jag är ju lite Japan freak av mej, så när jag såg detta tyg var jag bara tvungen att ha det - namnet till trots. Stof och Stil kallar det nämligen för "Kinaflickor". Men jag tyckte att flickorna liknade mina Kokeshi-dockor väldigt mycket, så...

När jag fick tyget blev jag lite förvånad. Hade nämligen fått för mej att flickorna var mycket mindre än vad de faktiskt var. De är ca 25 cm!! Hmmm. Det får väl bli nån kasse eller nått av dem. Kanske en kudde?

Mina två (2!!) Kokeshi-dockor ser ni här. Vi hade lite av en photo shoot (eller vad de nu kallar det de där modemänniskorna. Photo session kanske :) idag. Riggade mina finaste japanska tyger som bakgrund. :)) Ibland blir man bra korkad i alla fall. Åkte till Japan - 2 ggr - och har bara 2 kokeshi-dockor. Ja, jaaa. Nästa gång ska jag köpa så många som jag orkar bära!!

Men nu säger jag go'natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar